SentuhanMU begitu Indah

                                                           
Dahulu aku terfikir bahwa 'menangis'
ialah tanda diri ini lemah. Tetapi
sebenarnya ada hikmah di sebalik
tangisanku kali ini. Baru ku sadar nikmat
air mata dan kesedihan yang ku alami ini
mendekatkan diriku pada yang lebih layak iaitu Allah SWT. Kini ku merasai cinta dan
kasih sayang
Allah, lebih berharga dan manis daripada
segala-galanya. 'Kehilangan' itu rupanya
aku lalui supaya aku merasai satu
'pertemuan' yang hakiki iaitu dengan Allah. Allah mau mengujiku dengan
menjauhkan ku dengan orang yang ku
sayangi, karena Allah mau diriku dekat
dengannya. Seandainya kesedihan yang
teramat
sangat ini membuatkan ku rindu untuk bertemu denganNya, aku ridha dan
pasrah karena Allah lebih ku cintai lebih
daripada segala yang ada di langit dan
di bumi. Aku juga yakin, semua ini pasti
berakhir
karena ku yakin yang 'dia' sedang menungguku dan pasti menjemputku
pada suatu saat nanti. Aku yakin dengan
ayat Allah SWT ini, "Perempuan-perempuan
yang keji untuk
laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji
untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-
perempuan yang baik untuk laki-laki
yang baik (pula). Mereka itu bersih dari apa
yang dituduhkan orang. Mereka
memperoleh ampunan dan rezeki yang
mulia (syurga)."(Surah an-Nur, ayat 26) Walau bukan di dunia yang fana ini,
insya-Allah, dengan berkat kesabaran,
pasti di syurga nanti bersatu juga. Andai
sudah ditakdirkan jodoh dengan dia,
tiada apa yang dapat mengubahnya
kerana Allah Maha Berkuasa. Hanya dengan sedikit kesabaran dan doa yang
tidak putus, Allah pasti membalasnya
dengan kebahagiaan yang lebih
bermakna. "Mereka itu semuanya akan
dibalas dengan mendapat tempat yang
tinggi di Syurga disebabkan kesabaran mereka, dan mereka pula akan menerima
penghormatan dan ucapan selamat di
dalamnya" (Surah al-Furqan, ayat 75) Cinta
yang ada di dalam hati adalah
anugerah daripada Allah SWT. Allah
menguji hambaNya karena sayang kepada hambaNya. Allah mau cinta yang
dianugerahkan ini dijaga dan dikawal
dengan sebaiknya. Bukannya untuk
dirosakkan dengan hawa nafsu dan
menodainya dengan larangan-larangan
yang dibenciNya. Allah mengajar diriku erti KESABARAN
yang selama ini aku tidak berapa fahami.
Memang betul, kesabaran mengajar arti
hidup. Aku yakin dengan Allah SWT. Moga
Allah
permudahkan segala urusan. Cinta yang ikhlas dan abadi memang sukar untuk
dimiliki kerana ia hanya layak untuk
orang yang bersabar dan berserah diri
kepada Allah. Moga diriku tergolong dalam
kalangan orang yang sabar. "Sesungguhnya
Aku membalas mereka pada hari ini (dengan sebaik-baik balasan) disebabkan kesabaran
mereka; sesungguhnya mereka itulah orang-
orang yang berjaya". 

(Surah al-Mu'minun, ayat 111)
Share this article :

Posting Komentar

Flag Counter
 

Copyright © 2013. Sajak Jingga Lembayungsenja